Advertisement
Agentia de presa pentru romanii de pretutindeni
redactia@rgnpress.ro


Menu Principal
Home
- - - - - - -
Arhiva 2006 - listing
- - - - - - -
Arhiva 2006
<<
Octombrie 2006
>>
D
L
M
M
J
V
S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Cautare
 
Razboi economic impotriva Basarabiei si Ucrainei PDF Imprimare E-mail
miercuri, 04 ianuarie 2006

Avem un razboi intre Federatia Rusa, pe de o parte, si Republica Moldova si Ucraina pe de alta parte, a declarat expertul economic Veaceslav Ionita.

Potrivit lui, in aceasta situatie Chisinaul are in persoana Ucrainei un aliat destul de puternic, care dispune de mai multe mecanisme de negociere si de presiune, de pe urma carora poate profita si Republica Moldova. Ionita sustine ca in cadrul negocierilor, autoritatile moldovene dispun de cateva avantaje, care urmeaza a fi valorificate. Printre acestea se numara calitatea Republicii Moldova de membru al OMC si necesitatea redistribuirii capitalului intreprinderii moldo-ruse Moldova-Gaz, in conformitate cu contributia Chisinaului la formarea infrastructurii de gaze. Ionita a precizat ca Federatia Rusa doreste sa adere la OMC, iar conform regulilor acestei organizatii, TVA pentru export se achita nu in tara de provenienta, ci in tara de utilizare. Referindu-se la un alt avantaj al Chisinaului in negocierile moldo-ruse, el a amintit ca in ultimi ani, guvernul moldovean a cheltuit peste 500 milioane lei pentru constructia infrastructurii interne de gazificare, care a fost cedata cu titlu gratuit companiei Moldova-Gaz, ceea ce impune necesitatea revizuirii proprietatii astfel, incat Gazprom sa-i revina maximum 30 la suta din actiuni. In contextul sistemului tarifar, expertul a subliniat ca asa-numitul pret european solicitat de Gazprom nu are nimic comun cu realitatea, deoarece nici el nu poate asigura securitatea livrarilor atata timp, cat la baza constituirii sale stau interese pur politice. Tarile UE prefera securitatea in locul unui pret scazut si nu procura gazul de la un singur furnizor. Pretul la gaz in UE se formeaza in functie de securitatea sau garantia livrarilor, iar Federatia Rusa este un garant foarte slab si Germania a declarat deja ca-i va micsora rating-ul securitatii, ceia ce presupune si o reducere a pretului. De altfel, Federatia Rusa a demonstrat ca nu poate garanta furnizarea gazului sau catre Europa, a declarat Ionita. In comparatie cu un alt furnizor european de gaze naturale, Norvegia, care livreaza gazele la un pret mai mare pe motiv ca este un partener economic serios, care se bazeaza pe interese economice, dar nu politice, Federatia Rusa trebuie sa stabileasca niste preturi cu mult mai mici, deoarece este un partener instabil si afectat politic, a mentionat el. Solicitat sa se refere la posibilitatea importarii gazelor naturale din Turkmenistan, Ionita a declarat ca aceasta tara se afla intr-o situatie similara cu cea a Republicii Moldova, cu o singura deosebire - noi suntem nevoiti sa cumparam gazul de la un singur furnizor, iar ei sunt nevoiti sa-l vanda unui singur consumator. Turkmenistanul este foarte dependent de Federatia Rusa si doreste sa-si diversifice piata de export. Moscova ar putea refuza transportarea gazului doar daca va invoca niste conditii tehnice, ceea ce este putin probabil. Cred ca Turkmenistanul ar putea vinde Ucrainei si Republicii Moldova gazul la un pret de 60 USD pentru o mie metri cubi, iar luand in consideratie si cheltuielile de transport, acesta ar putea ajunge la 110 USD, a spus expertul. Ionita considera ca sunt necesare actiuni de durata in vederea reducerii dependentei economiei fata de acest tip de combustibil, prin modernizarea si diversificarea tehnologiilor. Totodata, el a sugerat modificarea tarifelor interne actuale in scopul reducerii impactului negativ al cresterii preturilor.

 
top

(C) 2018 Romanian Global News - singura agentie de presa a romanilor de pretutindeni
Programare si design Ideal Data Solutions